Het teamOp onze school werken ruim 60 medewerkers. Veel medewerkers hebben een parttime functie. Iedere medewerker heeft bepaalde taken binnen de school. Het staf- en managementteam van Talita Koemi bestaat uit een psycholoog, twee intern begeleiders, twee teamleiders en de directeur. Groepsleerkrachten en vakleerkrachten De groepsleerkrachten in het SO geven alle lessen (muv het vak bewegingsonderwijs) aan hun eigen groep. In het VSO worden de lessen gegeven door groepsleerkrachten en vakleerkrachten. In de aanvangsfase van het VSO geeft de groepsleerkracht nog de meeste lessen aan zijn/haar eigen groep. Vanaf de oriëntatiefase verandert die verhouding en worden meerdere lessen door een collega (vak)leerkracht gegeven. Het door de groepsleerkracht/mentor geschreven ontwikkelingsperspectiefplan is uitgangspunt voor de inhoud van het onderwijs en wordt altijd besproken met de ouder(s)/verzorger(s). Voor u als ouder(s)/verzorger(s) is de groepsleerkracht/mentor altijd het eerste aanspreekpunt. Voor de vakken bewegingsonderwijs en techniek heeft Talita Koemi vakleerkrachten in dienst. Klassenassistent Zowel in het SO als in het VSO werken klassenassistenten. Naast de ondersteuning bij de lichamelijke verzorging van onze leerlingen, assisteert de assistent de leerkracht bij (de voorbereiding van) het lesgeven. Teamleider onderwijs De teamleider van het SO en de teamleider van het VSO zijn primair verantwoordelijk voor het onderwijs, de organisatie en de personeelszorg van ‘hun’ afdeling. Voor u als ouder(s)/verzorger(s kunt u bij de teamleider terecht met alle vragen die niet de directe zorg voor uw zoon/dochter betreffen. Directeur De directeur is integraal verantwoordelijk voor de hele school en vormt samen met de collega directeuren van de andere scholen en de bezoldigd bestuurder het centraal management van de holding. De directeur heeft onder meer onderwijsinhoud, personeelszaken, organisatie, leerlingenzorg, financiën, het beheer en de externe contacten in portefeuille en is daarnaast voorzitter van de commissie van begeleiding. Psycholoog De psycholoog heeft verschillende taken op het gebied van de advisering, begeleiding en ondersteuning van de diverse geledingen binnen de organisatie met betrekking tot het gedrag en de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerlingen. De psycholoog interpreteert en duidt de onderzoeken, die afgenomen worden door de psychologisch assistent en bespreekt de uitkomsten met ouders en klassenleiding en maakt deel uit van de Commissie van Begeleiding. De psycholoog is samen met de intern begeleider verantwoordelijk voor de leerlingenzorg op Talita Koemi. De psycholoog is samen met de intern begeleider tevens trajectbegeleider van de school. Intern begeleider De intern begeleider heeft verschillende taken op het gebied van advisering, begeleiding en ondersteuning van de diverse geledingen binnen de organisatie met betrekking tot het leren van de leerlingen in relatie tot de inhoud, inrichting en de organisatie van de onderwijsleersituatie(s). De intern begeleider is samen met de psycholoog verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en maakt deel uit van de Commissie van Begeleiding. De intern begeleider is samen met de psycholoog tevens trajectbegeleider van de school. Psychologisch assistent Onder supervisie van de psycholoog voert de psychologisch assistent toetsen en testen uit, observeert leerlingen en maakt verslagen ten behoeve van onder andere de herindicaties, maar bijvoorbeeld ook ten behoeve van de arbeidsinteresse testen. Logopedist De logopediste onderzoekt nieuwe leerlingen op het gebied van communicatie, spraak, taal, mondmotoriek/mondgedrag, stem en gehoor. Ook leerlingen die al langer op school zitten kunnen op verzoek of op eigen initiatief getest worden. Zij stelt een plan van aanpak op en voert dit uit (individueel of in groepsverband). In dit plan van aanpak wordt het doel, de te ondernemen stappen, de therapeutische middelen en de evaluatie omschreven. Zij geeft dit plan tweemaal per jaar mee aan de ouders. Ook adviseert, instrueert en begeleidt de logopedist ouders, verzorgers, leerkrachten en assistentes hoe ze thuis en/of op school aandacht kunnen besteden aan de spraak/taalontwikkeling van de leerling. Stagecoördinator In het VSO gaan leerlingen in principe vanaf het tweede jaar van de toeleidingsfase op stage. De stagecoördinator zoekt passende stageadressen en verzorgt de primaire begeleiding van de stageleerlingen. Samen met de mentoren adviseert de stagecoördinator de leerling en zijn/haar ouders ook met betrekking tot de uitstroom en het vervolg na Talita Koemi. Conciërge, administratief medewerkers en interieurverzorgenden De conciërge, administratief medewerkers en interieurverzorgenden voeren belangrijke onderwijsondersteunende taken uit. Zij zorgen er voor dat alle technische, administratieve en huishoudelijke zaken op school goed verlopen.
|