VakkenIn de aanvangsfase is er veel aandacht voor de algemeen vormende vakken. Bij deze vakken wordt aangesloten op de behaalde resultaten in het SO en de adviezen van de SO leerkrachten, of bij rechtstreekse instroom van de resultaten en adviezen van school van herkomst. Het ontwikkelen en onderhouden van algemeen vormende vaardigheden staat in deze fase centraal. Daarnaast maken de leerlingen kennis met een aantal praktijkvakken, waarbij algemene vorming en zelfredzaamheid de belangrijkste leidraad is. De volgende vakken komen onder meer aan bod:
In de toeleidingsfase staan de voorbereidingen met betrekking tot de doorstroom van de leerling naar een aansluitende werkplek of dagbestedingplaats centraal. Aan het volgen van vakken in en buiten de school wordt daarom ook het onderdeel: stage toegevoegd. De leerling volgt vaak een individueel samengesteld vakkenpakket. De leerroute bepaalt welke vakken een leerling gaat volgen en op welke stageplek de leerling het beste ervaring op kan doen. De volgende vakken kunnen onder meer aan bod komen:
Kerndoelen speciaal onderwijs Het lesaanbod is gebaseerd op de kerndoelen van het speciaal onderwijs. De leerlijnen van het CED (Centrum Educatieve Diensten) vormen de leidraad voor het onderwijsaanbod. De kerndoelen voortgezet speciaal onderwijs voor zeer moeilijk lerende leerlingen of leerlingen met een meervoudige beperking beschrijven wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. Er wordt onderscheid gemaakt in leergebied specifieke en leergebied overstijgende kerndoelen. Leergebied specifieke kerndoelen:
Leergebied overstijgende kerndoelen:
Het onderwijsaanbod is realistisch en contextgebonden, zodat onze leerlingen het geleerde in de praktijk kunnen toepassen en herkennen. In het VSO worden de lessen gegeven door groepsleerkrachten en vakleerkrachten.
|