Leerlingen volgen onderwijs bij ons, omdat zij meer ondersteuning nodig hebben om tot leren te komen. Denk aan kleinere groepen, meer ondersteuning in de klas en extra expertise in school. Zoals: logopedie, fysiotherapie, ergotherapie, psychomotorische therapie, muziek- of speltherapie.
Deze therapieën kunnen, op basis van een verwijzing of beschikking, onder schooltijd geboden worden. De Commissie van Begeleiding bepaalt of de therapie een voorwaarde is voor de leerling om onderwijs (beter) te kunnen volgen, waardoor onderwijstijd hiervoor ingezet mag worden. De voortgang van de therapie wordt met ouders, mentor (leerkracht van de groep die voor ouders het eerste aanspreekpunt is en de zorg van de leerling in de gaten houdt) en zorgteam geëvalueerd.
Als de ondersteuningsbehoefte van de leerling groter is dan we in onze basisondersteuning aanbieden, kan zorg binnen onderwijs (zbo) worden ingezet. Hiervoor is een beschikking nodig die in samenspraak met ouders wordt aangevraagd. Middels zorg binnen onderwijs wordt individuele begeleiding geboden aan de leerling binnen of buiten de groep, te denken valt aan afwisseling in- en ontspanning, het bieden van nabijheid en toezicht en hulp bij het bevorderen van de zelfredzaamheid.
In het schoolondersteuningsprofiel (sop) staat welke ondersteuning wij onze leerlingen aanbieden. Naast de basisondersteuning wordt de aanvullende ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband omschreven.
Klik hier om het sop te openen.