De brugfunctionaris: de verbinder tussen school en thuis. Op Talita Koemi vinden we het belangrijk om goed samen te werken met ouders. Samen willen we ervoor zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.
Zaterdag 2 november was er een themadag Oriëntatie op de Toekomst, georganiseerd door vier vso-scholen van Punt Speciaal onderwijsgroep: De Kom, Mikado, Talita Koemi en Werkenrode School.
In het kader van gezond leven, leren en ontwikkelen hebben wij vanuit de Gezonde School aanpak een kwaliteitskeurmerk ontvangen voor de thema’s voeding, bewegen en srv. Gezonde School is een programma dat onderwijsprofessionals helpt om op een bewust manier met een gezonde en blijvende leefstijl voor de leerlingen bezig te zijn.
De afgelopen jaren was de opkomst bij de informatieavonden niet zoals we zouden willen, terwijl we onze ouders/verzorgers graag van informatie voorzien over de klas, het onderwijs en overige praktische zaken. Om met ouders/verzorgers in contact te komen hebben we naar een andere vorm gezocht en dit jaar voor het eerst een informatiemiddag georganiseerd.
Een maand lang is Talita Koemi de strijd aangegaan tegen verspilling van textiel. Leerlingen en medewerkers hebben op verschillende manieren een steentje bijgedragen aan dit duurzame project. Er was onder andere een winkeltje waar leerlingen, ouders én medewerkers gebruikte kleding konden shoppen en in veel klassen waren er prachtige knutselprojecten van textiel.
Op onze school hebben veel leerlingen moeite met praten. Zij kunnen zich niet of niet goed verstaanbaar maken met gesproken taal. Voor deze leerlingen kunnen ondersteunende gebaren helpen om zich beter te uiten. Daarnaast komt het vaak voor dat leerlingen moeite hebben met het begrijpen van gesproken taal, bijvoorbeeld omdat de concentratie zwak is. Voor deze leerlingen zorgen ondersteunende gebaren ervoor dat ze een gesprek beter kunnen volgen en/of begrijpen. Dit komt doordat het gebruik van gebaren ervoor zorgt dat we langzamer spreken, kernwoorden benadrukken en kortere zinnen gebruiken.
Twee leerlingen van de leerlingenraad van het so en vso hebben een cheque t.w.v. € 800,-- als sponsorgeld, overhandigd aan Tim Gerritsen, die op 6 juni zo vaak mogelijk de Alp d’Huez gaat beklimmen.
Talita Koemi bestaat 60 jaar en dat moet gevierd worden!
We luidden dit jubileumjaar in met een bezoek aan circus Bossle in het Goffertpark. Speciaal voor onze leerlingen en medewerkers is op 15 september een extra voorstelling georganiseerd.
Onze school ontvangt ESF-subsidie voor de integrale begeleiding van leerlingen richting de arbeidsmarkt. Het gaat hier om gelden vanuit het Europees Sociaal Fonds (ESF). Het Europees Sociaal Fonds heeft als taak om de economische en sociale samenhang in Europa te versterken door het vinden van werk en het overstappen naar een nieuwe baan makkelijker te maken. Het ESF stelt met name geld ter beschikking om werklozen en gehandicapten aan betere of nieuwe banen te helpen. Het fonds ondersteunt structurele verbeteringen ten aanzien van werkgelegenheid, onderwijs, sociale ontwikkeling en beleid gericht op ontwikkeling van arbeidsmarktvaardigheden.
Een kijkje op groep Ravelijn bij kinderdagcentrum Stijntje Buys in Nijmegen.
Klik op onderstaande link om het filmpje te zien.
Een kijkje op groep Raveleijn bij kinderdagcentrum Stijntje Buys in Nijmegen - YouTube
Om onze leerlingen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met dagbesteding, worden er sinds een aantal jaren rondleidingen georganiseerd. Wekelijks nemen leerlingen een kijkje bij verschillende dagbestedingen om een eerste indruk te krijgen. We bieden dit aan voor onze leerlingen met een uitstroomperspectief richting dagbesteding.
Op Talita Koemi in Nijmegen zijn wij begonnen met een nieuwe workshop voor leerlingen op de vrijdagmiddag. Het is de workshop ‘hondentraining’. Deze wordt verzorgt door een ervaren hondentrainster. Marjo Scholts, van het bedrijf Kwisple Care, geeft deze hondentraining samen met haar honden Djessy en Gwen. De honden zijn gecertificeerde therapiehonden. Door middel van onder andere emoticon-ballen helpen zij de leerlingen om hun eigen verhaal te vertellen.