Om onze leerlingen zo vroeg mogelijk kennis te laten maken met dagbesteding, worden er sinds een aantal jaren rondleidingen georganiseerd. Wekelijks nemen leerlingen een kijkje bij verschillende dagbestedingen om een eerste indruk te krijgen. We bieden dit aan voor onze leerlingen met een uitstroomperspectief richting dagbesteding.
Inmiddels gaan we nog een stapje verder en zijn we gestart met het project Flexibele lol (leren op locatie). Deze keer niet op vaste plekken, maar op wisselende locaties met wisselende groepjes; flexibel dus. De lol-plekken bevinden zich op verschillende locaties binnen grote zorginstellingen in regio Nijmegen. Een toekomstgerichte manier voor onze leerlingen.
Het belangrijkste uitgangspunt van dit project is het verbinden van werkposten met onze leerlingen en andersom. Hiermee worden een aantal belangrijke zaken gerealiseerd:
Andersom beredeneerd:
Om medewerkers bij de zorginstellingen kenbaar te maken wat onze leerlingen in hun mars hebben, ongeacht de mate van hun zelfstandigheid, gaan we geregeld met leerlingen een paar weken langs bij een werkpost zo thuisnabij mogelijk. Gedurende deze periode werken onze leerlingen mee en doen zij veel ervaringen op bij verschillende werkposten. Dit noemen we een flex lol-plek, oftewel flexibel leren op locatie. Hiermee vinden we een nog betere aansluiting naar uitstroomplekken voor onze leerlingen. De werkposten worden geselecteerd op basis van de woonplaats van de leerling en daarmee niet direct op zijn/haar interessegebied; juist dat is de kracht. Leerlingen ervaren in een aantal weken een nieuwe omgeving die ze eerder niet voor mogelijk hielden. Hierdoor komen ze in de toekomst mogelijk ook bij een passende stage- en/of uitstroomplek terecht.
Zo ook Dirk van Talita Koemi. Hij ging zeven weken naar ‘De Waspartner’, een professionele was-, strijk- en reparatieservice met een maatschappelijke meerwaarde van Stichting De Driestroom.
Dirk legt alles wat hij hier heeft geleerd uitvoerig uit. Hij geeft aan dat hij de eerste weken wat moest wennen en dat hij zijn collega’s aardig vindt. Het werk vindt hij soms saai, alhoewel: het mangelen en de wasmachines bedienen is erg leuk. Hij is inmiddels een ware was-professional en hij zou dit thuis prima kunnen doen, maar dat doet zijn moeder liever zelf. Dirk weet precies welke ruimte waarvoor gebruikt wordt, wat men er doet en waarom. Hij vertelt zelfs wat het doel van het ontruimingsplan is en waarom de EHBO-doos er hangt. Over alles heeft hij uitvoerig nagedacht en zo ook de begeleider bevraagd. Vanochtend vroeg hij begeleider Cor nog of het alarm weleens werd getest net als het nationale luchtalarm. Het enthousiasme waarmee Dirk zijn ervaringen deelt strookt niet met zijn woorden dat hij het wat saai vindt. Hij geeft aan dat hij het leukste aan ‘De Waspartner’ de machines vindt. Technisch aangelegd is hij zeker. Zo spreekt hij uitvoerig over units van airco’s, waterreservoirs van strijkijzers en het mangelapparaat. Daarnaast werkt hij het prettigst samen met zijn collega’s op de gymafdeling van Talita Koemi. Hier helpt Dirk mee met het opbouwen van de zaal en helpt hij de leraar tijdens de gymlessen voor jongere kinderen. Dirk geniet van zijn schoolperiode en is graag op school waar hij aan zijn doelen werkt, zoals hulpvragen. Hij geeft aan van de kou te houden en daarom graag buiten te werken. Uiteindelijk hoopt hij dan ook op een werkplek in de bouw, want daar heb je vooral een goed humeur nodig en mag je veel koffiedrinken. Dat vindt Dirk lekker, het liefst met suiker en melk. Dit was trouwens ook erg leuk om te doen zei Dirk: iemand rondleiden. Weer een mooi leermoment!
We willen Dirk en zijn ouders hartelijk danken voor het meewerken. Ook willen we Stichting De Driestroom en daarmee ‘De Waspartner’ bedanken voor hun gastvrijheid. Mooi dat we een kijkje mochten komen nemen. Ook dank aan collega’s Anouk (onderwijsassistent Talita Koemi) en Mirjam van der Wal (uitstroomcoördinator). Prachtig om te zien hoe er zoveel verschillende (leer)doelen samenkomen vanuit allerlei hoeken.
Een mooi verbindend project tussen school en zorginstellingen waar leerlingen de kans krijgen inclusief te leren en hun horizon naar de toekomst te verbreden!